In deze video sta je met Bob Maas bij eiland Uilenburg, op een plek waar ooit twee smalle straten lagen. Begin 20e eeuw waren ze berucht om hun slechte staat.
Uilenburgersjoel
“Als je hier achter de Uilenburgersjoel staat,” vertelt Bob Maas, “zie je dat sommige gebouwen niet op dezelfde rooilijn staan als de rest. Dat komt omdat ze zijn gebouwd op de lijn van straten die niet meer bestaan: de Uilenburgerstraat en de Bataviadwarsstraat.”
Begin twintigste eeuw verkeerde dit deel van de stad in slechte staat. Vervallen huizen, smalle steegjes en gebrekkige voorzieningen bepaalden het straatbeeld. De wijk stond bekend als ongezond en onveilig.
Het eerste stadsvernieuwingsproject van Amsterdam
Met de stadsvernieuwing in de jaren ’80 kwam daar verandering in. De Uilenburgerstraat en Bataviadwarsstraat verdwenen van de kaart en maakten plaats voor nieuwe bebouwing en bredere straten. Het werd het eerste officiële stadsvernieuwingsproject van Amsterdam.
Amsterdamse School in het straatbeeld
Bij de nieuwbouw is veel architectuur geïnspireerd op de Amsterdamse School. Deze stijl uit de jaren ’20 kenmerkt zich door expressief metselwerk, versierde gevels en robuuste vormen. “Kijk naar dat oude schoolgebouw daar,” wijst Bob. “Typisch Amsterdamse School: decoratief en met veel aandacht voor detail.”
Hoewel renovaties later veel hebben vereenvoudigd, zijn de oorspronkelijke vormen en lijnen op sommige plekken nog duidelijk te herkennen.
In de vorige aflevering vertelde Bob over de eerste particuliere elektriciteitscentrale van Amsterdam, gevestigd in het Krasnapolsky Hotel. Bekijk hier aflevering 8!